25.11.2017

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •


 

 finančne podporila v školskom roku 2015/2016
krúžok lodných modelárov a elektrotechnický krúžok v CVČ Bratislava I.
ďakujeme

obsah
prihlásenie

najnovšie komentované články
krátke správy
  • 07.08.2017 vymazaní: "inurim", "Ranbyrig", "toby47 ", "Ortric", "dionigi34"
  • 12.06.2017 vymazaní: "joomla", "Oswsnos"
  • 12.04.2017 vymazaní: "pirati", "Gctric", "he2ska"
  • 03.04.2017 vymazaní: "Cctic", "Gokric", "TimothyDag", "test"
  • 22.03.2017 vymazaní: "test", "Ferdinand xxxx"
  • 08.03.2017 opravené registrovanie nových prispievateľov
  • 01.03.-03.03.2017 patch Joomla
  • ...

 

Súťažný "drevák" Nekst Round

Pri blúdení internetom som minulý rok narazil na plány lode Nekst (konštruktér  Andreas Hoffmann) a neskôr aj na upravený dizajn Nekst Round (konštruktér Joachim Pelka). 

Tento trup je dizajnovaný v súlade s novým trendom „hranatých“ trupov, ktorý sa úspešne uplatňuje napríklad v triede IOM. Zaujalo ma najmä to, že jeho konštrukcia je  od počiatku  navrhnutá ako balzový konštrukčný trup. Už dávnejšie mi vŕtal chrobák v hlave, či môže takýto jednoduchý „na kolene“ urobený trup, takpovediac "drevák" konkurovať laminátovým „superlodiam“, ktoré vznikli  z 3D frézovaných foriem? Teda nie že by som mal niečo proti  nim. Sám som minulú sezónu odjazdil s  Coriolisom, ktorý je podľa mňa vynikajúca loď, o čom svedčia aj výsledky viacerých jeho majiteľov z minulého ročníku seriálu. K stavbe ma tiež viedla snaha nahradiť v domácej lodenici už dosluhujúceho Alcaravana. Okrem toho Nekst svojím riešením z balzy mi pripadal ako vhodný model, ktorý by na našom  lodnomodelárskom krúžku mohol pre skúsenejších modelárov nahradiť predsa len trošku „nemoderný“ JIF 65.

Podľa výkresov z internetu som si pripravil rebrá z brezovej preglejky 3mm

a šablóny obšívky trupu zo sklotextitu.  

 Na obšívku, vrátane oplankovania  zaoblenej časti dna, som  použil ľahkú 2mm balzu, ale po skúsenostiach s jej  opracovaním a brúsením odporúčam použiť  2,5 mm alebo 3mm.  Minimálne na plankovanie dna.  Hmotnosti to príliš nepridá, ale ľahšie sa vám trup opracovávať do správneho tvaru. 2mm balzu môžete ľahko prebrúsiť a ešte s vysokou pravdepodobnosťou bude musieť aj tmeliť. 

Trup sa zostavuje hore dnom na doske, na ktoré si upevníte rebrá. Pozor na to, že obšívka sa lepí iba na prvé a posledné rebro ( zrkadlo). Všetky ostatné rebrá sa kvôli úspore hmotnosti neskôr z trupu vyberú. Preto je potrebné pred lepením obšívky tieto rebrá „odseparovať“, aby sa balzová obšívka na ne neprilepila. Použil som na to PVC lepiacu pásku.  

Diely bokov a paluby vyrezané podľa plánu sedeli na rebrá prakticky bez problémov. Prvé som lepil diely bokov a potom plankoval dno. Po prebrúsení obšívky som trup demontoval z pracovnej dosky a odstránil rebrá. V tejto chvíli nastal dosť problematický okamih stavby. Ak v trupe ostanú zalepené iba prvé a posledné rebro,  tvar trupu sa začne čiastočne pnutím dielov obšívky deformovať.  Aby som udržal geometriu trupu, pred lepením paluby dom do trupu zalepil hornú časť rebra č. 3. Tým som získal „pevný bod“, ktorý zafixoval potrebnú šírku trupu a umožnil prilepenie a súčasne vystuženie dielov paluby.Ešte pred nalepením paluby som trup aj diely paluby zvnútra napustil epoxidovou živicou.

 

Po celkovom vybrúsení, prípadne pretmelení trupu ľahčeným tmelom na balzu  nasledovalo olaminovanie. Použil som na to najtenšiu sklenú tkaninu čo som doma našiel J ( predpokladám že cca  40g/m2) a laminovaciu  epoxidovú živicu. Laminoval som na tri krát. Najprv dno a boky z jedného kusu tkaniny. Potom zrkadlo a provu lode. Palubu som olaminoval až na úplný koniec po zamontovaní všetkých „vnútorností“ do trupu.

Po olaminovaní každej časti bola samozrejme brúsením upravená styčná hrana pre ďalšiu časť laminovania. Po vytvrdnutí živice nasledovalo prebrúsenie tkaniny a prípadných drobných nerovností jemným brúsnym papierom.

Po olaminovaní trupu nastala moja „obľúbená“ disciplína, a to osadzovanie komponetov do trupu.Púzdro kýlu a šachtu sťažňa som použil laminátové z dielne Machata Mikulka. Šachta sťažna je špecifická tým, že umožňuje  zmenu polohy a sklonu sťažňa a fotografie nájdete v článku Petra Machatu o stavbe MACH 3  http://www.rg65.sk/articles-categories/rg65-articles/building/145-mach3-naklananie-stazna. Púzdro kormidla  je z mosadzných trubiek. Kormidlo aj kýl sú uhlíkové z toho istého zdroja, ako šachta kýlu. Polohy komponentov sú v súlade s plánom. Servo kormidla je s kovovými prevodmi veľkosti „mini“ (cca 12 g).  Servo ovládania oplachtenia je tzv. low profile z HobbyKingu ( cca  40 g, 6,5 kg/cm).  Pri jeho umiestnení som spravil jednu z mála zmien oproti plánu.Z priestorových dôvodov som ho umiestnil v „klasickej“ polohe až za šachtu kýlu (v smere k zrkadlu trupu), zatiaľ čo prototyp ho má umiestený na dne trupu pred šachtou kýlu a páka  oplachtenia sa pohybujevo vertikálnej rovine.

Pri osadzovaní komponentov RC ovládania do trupu som urobil "plavebnú" skúšku vo vani, aby som zístil, či loď podĺžne správne vyvážená. Pri tej príležitosti som hodil do vane aj ostatné RGčky, aby im nebolo počas zimnej prestávky smutno.

     Zľava Alcaravan, v strede Nekst a Coriolis.

Tu vidno pre porovnanie šírky trupov.

 

Po skúsenostiach  na Coriolise s „večným“ prelepovaním  prístupových otvorov samolepiacou reklamnou fóliou pri každom nabíjaní akumulátora, som mal túžbu zjednodušiť si život pri Nekste osadením otváracieho „dekla“.  Autor prototypu používa PE vrchnáky z chipsov. Ja som nakoniec vybralvrchnák z obalu badmintonových košíkov.

Rozmerovo bol akurát a hmotnostne tiež, pretože váži  sotva3 gramy. Ešte ale bolo treba vymyslieť„rantlík“ na trup, do ktorého sa má dekel nasadzovať. Po zdĺhavých špekuláciách nakoniec pomohol opäť Peter Machata, ktorý  vyfrézoval laminovaciu formu. Rantlík je teda vylaminovaný do formy, následne opracovaný do finálnej podoby.    

.

Tu treba povedať, že zatiaľ čo zostavenie trupu a jeho olaminovanie som mal hotové za pár večerov, osadenie komponentov  mi trvalo celú zimu. Nie že by to bolo toľko roboty, ale poznáte to ... raz nie sú ľudia, inokedy zasa potrebné súčiastky. J

Po zamontovaní všetkých potrebných vnútorností do trupu by za normálnych okolností by nasledoval nástrek plničom, vybrúsenie a lakovanie sprayom. Na mojej lodí som však, inšpirujúc sa prototypom Nekstu, chcel ponechať viditeľnú štruktúru dreva na bokoch trupu. Preto som miesto plniča použil 2 x náter epoxidovou živicou. Každá vrstva živice bola vybrúsená. Na záver boli boky a dno trupu prelakované lesklým lakom v sprayi a prebrúsené pod vodou do lesku. Paluba bola upravená spomenutým plničom a bielou farbou v sprayi. Otvory v palube sú prelepené samolepiacou reklamnou fóliou. 

Závažie na kýle (bomba)  je nového tvaru s  hmotnosťou 620 g, ktorý navrhol (a neskôr aj odlial)  Marian Ritomský v snahe  minimalizovať  čelný prierez závažia, ktorý tvorí nezanedbateľnú časť  hydrodynamického odporu ponorenej časti trupu. Kopyto a formy na bombu  vznikli v dielni Ondreja Šaušu. Okrem toho som urobil ešte jeden kýl s bombou 400 g. Celková hmotnosť lode s ťažším kýlom vrátane RC vybavenia a akumulátora 4xAAA Enelop je cca 950 g.

Oplachtenie je urobené podľa plánu Joachima Pelku a je na ňom uplatnených pár pre mňa nových technických riešení týkajúcich sa najmä kinematiky rahna kosatky. Rahno je laminované na jadro z penovej hmoty ( asi Aircell). Využil som pri tom „hadicu“ z uhlíkových vlákien. Sťažeň je kónicky Exel tvrdosti 3, ale mohol by byť aj tvrdší. Plachty sú profilované, lepené z Mylaru.

Jazdné vlastnosti lode sú podľa môjho názoru dobré. V podstate stačilo na dva pokusy nájsť vhodnú polohu sťažňa, dotrimovať plachtu a loď jazdila „ako z praku“.Na súťaži v Kútoch bola na vode prakticky len tretí krát (ak nerátam skúšky vyváženia  vo vani J) a podarilo sa mi s ňou obsadiť druhé miesto.  

Takže odpoveď na otázku z úvodu znie: „Áno ... môže“  ;o)

Komentárov  

 
#93 ladous 2017-02-24 10:26
 
 
#92 Ivos 2017-02-15 21:12
Dovolím si upozornit na pokračování článku o NeKstu, i když už jde o úplně jinou loď. :-) Ivoš CZE 147
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view.php?cisloclanku=2017020002&nazevclanku=nase-cesta-k-rg-65-hbritt
 
 
#91 PeterP 2017-02-09 08:45
No pekne sa to v Prahe rozbehlo.:-) Dúfam, že sa niekedy stretneme aj na vode. Napríklad v Olomouci u Jirku CZE03.
 
 
#89 Pepe 2016-04-06 14:22
Edding mám ten spomínaný popisovač na plošné spoje. Dnes mi dorazila náhradná náplň, neskôr vyskúšam, zatiaľ som nalepil reklamnú fóliu. Mal som obavy, že fólia bude deformovať tvar plachty, ale nakoľko dnes mal 9-ročník ZŠ monitor a druhý stupeň voľno, tak sme s mladým pánkom dali pred obedom tréning, a vyzerá to v pohode. Ešte potrebujem nejaký čas na dokončenie indikátorov - veterná ružica a špiónky.
 
 
#88 Reingraber 2016-04-06 12:40
Odporucam emilovy fix, kupis to aj v papiernictve napr. od znacky EDDING, alebo aj Tamiya vyraba nieco podobne. Vyraba sa v niekolkych farbach. Pravda je, ze nedosiahnes uplne dokonaly vzhlad lebo z blizka tie tahy uvidis tak ci tak no na vode to vyzera dokonale ;-)
 
 
#87 Pepe 2016-04-05 15:49
Fixku som skúšal permanentnú liehovú, - keď je plachta na niečom položená, vyzerá to vcelku dobre, ale proti svetlu :o vidieť každý ťah. Ďalší pokus bol s fixkou na plošné spoje - bolo to o niečo lepšie - chcelo by to samotnú náplň do fixky, dá sa objednať samostatne - keď dorazí odskúšam. No a v noci som skúšal striekať airbrushom farby http://www.tatramodel.sk/zakladna-ponuka/prislusenstvo-k-modelom/farby-spreje-a-airbrush/5MA4096-barvy-mini-color-mat/ ale moc som ju nariedil - presvitala, a pol tretej som zavrel "výskumné centrum" a išiel spať. Dnes skúsim hustejšiu, a keď nebude výsledok uspokojivý, tak dočasne na regatu nalepím reklamku.
 
 
#86 PeterP 2016-04-05 13:52
Znaky vyrezane z reklamnej folie pouzivame bezne. Da sa aj nastriekat revelkou. Drzi to celkom dobre, ale ked sa budes snazit, zoskrabes to. Najviac sa asi pouziva lakova fixka.
 
 
#85 Pepe 2016-04-05 12:14
Nazdar páni, má niekto odskúšané Revel farby na plachtách? Skúšal som autolak (farbu ako je na trupe) drží perfektne, ale čierny je dostupný iba lesklý - moc dobre to nevyzerá.
Prípadne reklamnú fóliu?
 
 
#84 PeterP 2016-04-04 14:28
Farby laky na Svatoplukovej pri krizovatke so Zahradnickou.
 

You have no rights to post comments